Jumaat, 1 April 2016

Taknak jadi kaya raya?


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Tidak dinafi. Jika sepuluh ke 15 tahun dahulu orang bertanya. Aku akan jawab: Ya ! dan bla..bla..bla (Aku akan bentang plan perancanganku). Tapi jika ditanya sekarang. Aku akan terdiam...

KAYA

Bagiku sekarang. Kaya bukanlah matlamat utama. Yang penting Bahagia dan Selamat.

1. Allah telah tetapkan rezeki buat kita. sejak di dalam rahim ibu kita lagi. Lantas perlu apa lagi kita bimbang dengan masa depan? Semua dah termaktub.

2. Yang penting sekarang. Dimana sahaja Allah tempatkan kita. Kita kena kerja keras.

3. Aku yakin Allah sentiasa bersamaku. Jadi aku tidak bimbang dengan masa depan. Cuma aku rasa Allah sentiasa melimpahkan nikmat-Nya kepadaku. Jadi aku malu dan segan dengan Allah. Aku pelu kerja keras dan tabah, sebagai tanda bersyukur aku kepada Allah.

4. Bimbang juga. Jika ada harta banyak. Makin panjang masa hisabku di akhirat kelak. Sebab itu, harapanku hanya semata-mata kepada redo dan kemaafan dari Allah. Agar aku dilepaskan dari hisab.

5. Aku dah nak mati. Cuma tak tahu bila. Separuh badanku telah berada di alam akhirat. Sepatutnya kehidupanku hanya untuk ini.

Mudah-mudahan Allah ampunkan dosaku dan kami semua.