Isnin, 25 Mei 2020

Kahwin cara Orang Johor

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Mula-mula. Masa Bonda Yah minta aku pakai baju sama colour dengan Abang Naim. Aku ingatkan jadi pengiring je. Orang kompang dan kitorang juz ikut iring. Nak bagi nampak ramai oranglah gamaknya. Sekali, rupanya kena jadi pengapit daaa. Aku tak kisah pun. Cuma biasa pengapit ini orang hensem, kurus tinggi. Boleh pula diorang terfikir aku. Berat 106kg tinggi 160.

Inilah first time aku ikut follow rapat resepsi perkahwinan. Pernah sekali dahulu di Kaherah, Mesir. Walaupun aku sendiri yang in-charge. Tapi itu sendiri punya kepala. Sekarang real-Malaysia. Di Felda Taib Andak Johor. Lebih menarik. Kali ini sarat dengan adat. Dan aku sebagai pengapit pengantin. Bayangkan betapa banyaknya perkara aku perlu amati. Baiklah. Aku cerita. Ada 3 fasa yang aku perlu lalui (Tidak termasuk yang aku tak join. Seperti merisik atau meminang);

FASA 1  (AKAD NIKAH):

1. Ketika ini keluarga kami (pengantin lelaki) baru sampai. Tidaklah berpayung lagi. Kami dijamu makan pagi. Dalam pukul 9.30-10 pagi. Sementara menunggu wali hakim. Sebaik wali hakim sampai, kami masuk ke dalam rumah. Majlis dipandu sepenuhnya oleh wali hakim. Kita juz follow je.

2. Pengantin lelaki dan perempuan akan duduk depan wali hakim. Tengah-tengah hadirin. Saksi dari kedua belah pihak macam biasalah. Duduk tepi. Dimulakan dengan khutbah nikah, sain borang persetujuan nikah dan akad nikah. Pengantin lelaki juga kena baca teks tentang fasakh (in-case pengantin lelaki hilang atau berlaku zalim). Ibu pengantin pun ada kena baca teks khusus. Banyak juga teks perlu dibaca sepanjang majlis. Cuma berbeza orang.

3. Kemudian. Upacara serah wang hantaran/mas kahwin? (tak pasti istilah diorang guna). Kemudian pengantin lelaki pakaikan gelang buat pasangannya.

4. Seterusnya pengantin lelaki akan letakkan tangan di atas ubun isteri. Sambil follow doa yang disebut wali hakim. Doa Robbana hablana min azwajina tu... (Aku biasa dengan Ustaz Azhar sebut doa lain. Tak pasti ambill kitab mana). Kemudian pengantin perempuan cium tangan pasangan.

5. Kemudian pengantin bersalam dengan hadirin. Barang-barang hantaran diserah sebaik selesai majlis.

6. Akhirnya jamuan makan. Buat kali ke-2. Dan bersurai

FASA 2 (BERARAK):

1. Kumpul untuk berarak pada pukul 2 petang. Selepas Solat Zohor. Kami berjalan dalam satu kumpulan. Pengantin depan sekali dan pasukan kompang belakang sekali. Of course pengantin berpayung berkeris. Macam sultan.

2. Ketika nak masuk rumah. Sekali ada tol daaa (First time live depan mata). Ada 4 tol. Tol pertama Pak Su pengantin perempuan. Dekat sini kena perkenal diri, minta izin masuk dan berpantun pasal. Juga angpau. Orang lelaki handler. Kedua nenek. Juga kena bercakap dan angpau. Yang ini perempuan handler. Ketiga paling dekat dengan pelamin. Satu kumpulan berpakaian sedondon merintangi pelamin (mungkin adik beradik). Kena angpau je. Dan terakhirnya seorang yang duduk atas kerusi pengantin lelaki dan akan tutup wajah pengantin wanita. Juga angpau je. Tak pasti berapa ringgit Bonda Yah prepare beri. Coz dalam angpau. Yang kelakarnya aku tak diberitahu tentang tol ini. Memang terkejut kejap. Adik yang berdiri tepi pengantinlah yang jadi bidan terjun. Jadi jurucakap. Selamat angpau dah prepare. Mungkin yang lain dah maklum. Tapi okeylah. Seronok juga. Pengalaman baru.

3. Ketika bersanding. Ada upacara tepung tawar (betul ke istilah ni?). Pengunjung akan datang seorang demi seorang. Ambil bunga yang telah tersedia. Tabur atas tangan pengantin. Kemudian renjis air wangi. Kemudian salam. Masa inilah pengantin akan diperkenalkan. Siapa yang datang ini. Sama ada ibu saudara atau opah. Pengantin akan bersalam. Pengunjung itu biasanya akan jemput pengantin datang ke rumah. Kemudian bunga telur akan di hadiah kepada pengunjung itu.

4. Kemudian bacaan doa.

FASA 3 (MAKAN):

1. Makan buat kali ke-3.

2. Jurukamera akan minta pengantin possing makan. Gaya semua jurukamera yang arah. Terpulang nak follow atau tidak.

3. Aku perhati sepanjang majlis ini. Jurukamera main peranan penting. Coz dia yang tukang conduct. Gerakkan majlis dari satu upacara ke upacacara (kalau boleh aku guna istilah ini) lain. Jika tidak, Insha Allah mungkin krik krik juga tak bergerak. Atau flow timming dia mungkin tak kena. Mungkin terlalu laju atau lambat.

Akhirnya. Setelah pastikan tiada apa-apa. Setelah minta izin Bonda Yah. Aku pun perlahan-lahan beredar.

Aku doakan pasangan berbahagia dunia dan akhirat.


p/s: Alhamdulillah. Lagi satu pengalaman aku belajar. Setelah melapah lembu atau udhiyyah baru-baru ini. Pengalaman baru. Memang masa nak hadapi cuak juga. Tapi best, sebab boleh belajar benda baru.